Early start denver model

tRAining

 

 

 

 

"Early Start Denver Model" - ESDM

The objective of ESDM is to enhance the developmental progress of children with ASD across all domains while reducing the impact of autism symptoms that impede learning from day-to-day experiences and interactions. This module provides tools to improve social-emotional, cognitive, and language skills, which are commonly affected in children with ASD. This course is designed for caregivers, educators, and social workers to introduce them to ESDM, a developmental, behavioral, and relationship-based intervention program for infants and toddlers with ASD. Participants will acquire hands-on knowledge and techniques to create personalized teaching objectives for children aged one to two years with varying skill levels, enabling them to help children with ASD improve their development and education and a 5 to 6 steps certification.

The ESDM module offers a complete understanding of the model through:

  • an Introductory Workshop;
  • a seven-day Advanced Workshop + Deepening of knowledge;
  • a five to six steps Certification.

 

Benefits

Upon completion of this course, participants will be able to conduct developmental assessments to evaluate the skill levels of children. They will also be equipped to create individualized, developmentally appropriate teaching objectives and implement ESDM teaching practices while adhering to the fidelity system to assess the effectiveness of the techniques used.

In addition, participants will learn how to manage data and address poor or limited child progress. Through this course, participants will gain skills in developmental assessment, teaching objective development, ESDM teaching practices, and assessing child progress.

Language

This training is done in English or in French.

The exception is the Introductory Workshop which must be done in French. However, for those who do not speak French, they will have English subtitles.

Modèle "Early Start Denver" ESDM

L'objectif de l'ESDM est d'améliorer le développement des enfants atteints de TSA dans tous les domaines tout en réduisant l'impact des symptômes de l'autisme qui empêchent l'apprentissage à partir des expériences et des interactions quotidiennes. Ce module fournit des outils pour améliorer les compétences socio-émotionnelles, cognitives et linguistiques, qui sont généralement affectées chez les enfants atteints de TSA. Ce cours est conçu pour les soignants, les éducateurs et les travailleurs sociaux afin de les initier à l'ESDM, un programme d'intervention axé sur le développement, le comportement et les relations pour les nourrissons et les jeunes enfants atteints de TSA. Les participants acquerront des connaissances pratiques et des techniques pour créer des objectifs pédagogiques personnalisés pour des enfants âgés de un à deux ans avec des niveaux de compétences variables, leur permettant d'aider les enfants atteints de TSA à améliorer leur développement et leur éducation et d'obtenir une certification de 5 à 6 étapes.

Le module ESDM offre une compréhension complète du modèle à travers :

  • une journée d'introduction (Introductory Workshop);
  • trois jours d'Advanced Workshop;
  • une certification en cinq à six étapes (Therapist Certification in ESDM).

    Avantages
    A l'issue de ce cours, les participants seront en mesure d'effectuer des évaluations développementales afin d'évaluer les niveaux de compétences des enfants. Ils seront également en mesure de créer des objectifs pédagogiques individualisés et adaptés au développement de l'enfant et de mettre en œuvre les pratiques pédagogiques de l'ESDM tout en adhérant au système de fidélité pour évaluer l'efficacité des techniques utilisées.
    En outre, les participants apprendront à gérer les données et à remédier aux progrès faibles ou limités de l'enfant. Grâce à ce cours, les participants acquerront des compétences en matière d'évaluation du développement, d'élaboration d'objectifs pédagogiques, de pratiques pédagogiques ESDM et d'évaluation des progrès de l'enfant.

Langue
Cette formation est dispensée en anglais ou en français.


Il y a une exception concernant l'Introductory workshop qui doit être fait en français. Cependant, pour ceux qui ne parlent pas le français, l'Introductory Workshop sera sous-titré en anglais.

Our Trainers

Charlotte Bouamri

Astrid Costes

Astrid Costes is certified as an ESDM therapist since April 2015 and as an ESDM (Early Start Denver Model) trainer since January 2023. She is also certified in the PACT (Paediatric Autism Communication Therapy) parental guidance model.
She participated in the setting up of the first Centre d'Intervention en Autisme (CIPA) at the Office Médico-Pédagogique of Geneva in 2010 and worked in this unit until July 2019, when she joined the CIPA of the Fondation Pôle Autisme as a psychologist in charge of one of these centres.
She recently undertook a Master's degree in Early Childhood Special Education (MAEPS) at the Haute Ecole de Pédagogie of Lausanne.

 

Morgane Etienne

Morgane Etienne completed a Master's degree in psychology at the University of Geneva, specialising in clinical and developmental approaches, followed by an advanced training in autism (CAS Autism, diagnosis, intervention and research) also at the University of Geneva.
Since 2015, she has been working as a psychologist with young children with ASD using different tools (ABA, P-ESDM, PECS, TEACCH, ESDM).
A certified therapist and trainer in the ESDM model, she is also the psychologist in charge of an Early Intervention Centre for Autism (CIPA) within the Foundation and teaches in the Intercantonal Training Programme.

 

Martina Franchini

Martina Franchini is a psychologist-psychotherapist (federally recognized) trained in the assessment and follow-up of people with neurodevelopmental and other developmental disorders. In 2017, she obtained a PhD in psychology at the University of Geneva (under the supervision of Prof. Marie Schaer and Prof. Edouard Gentaz), focusing on the development of young children with an Autism Spectrum Disorder (ASD). Today, Martina is a lecturer at the University of Geneva and, for several years, has been a trainer in different assessment scales and intervention methods for children with autism.

 

Céline Robertson

Céline completed a Bachelor's degree and a Master's degree in clinical and developmental orientation at the University of Geneva. After an internship in an intensive early intervention unit she decided to pursue her career in CIPA by taking responsibility for a unit. Using the principles of ESDM, PESDM, PACT, TEACCH, PECS and ABA, Céline coordinates and teaches in the Intercantonal Training Programme. In parallel to her work Céline is involved in research into the effects of intensive early therapy on the development of children with ASD.

To have a better knowledge of autism. We also have: Autism Module

 

Nos formatrices

Charlotte Bouamri

Astrid Costes

Astrid Costes est  certifiée comme thérapeute ESDM depuis avril 2015 et comme formatrice ESDM (Early Start Denver Model)depuis janvier 2023. Elle est également certifiée dans le modèle de guidance parental PACT (Paediatric Autism Communication Therapy). Elle a participé à la mise en place du premier Centre d’Intervention en Autisme (CIPA) à l’Office Médico-Pédagogique de Genève en 2010 puis a travaillé au sein de cette unité jusqu’en juillet 2019, date à laquelle elle rejoint le CIPA de la Fondation Pôle Autisme en tant que psychologue responsable d’une de ces centres. Elle a récemment entrepris un Master en Education Précoce Spécialisée (MAEPS) à la Haute Ecole de Pédagogie de Lausanne.

 

Morgane Etienne

Morgane Etienne a effectué un Master en psychologie à l’Université de Genève, en se spécialisant dans les approches cliniques et développementales, puis une formation avancée en autisme (CAS Autisme, diagnostic, intervention et recherche) toujours à l'Université de Genève. Elle exerce depuis 2015 en tant que psychologue, auprès de jeunes enfants présentant un TSA en utilisant différents outils (ABA, P-ESDM, PECS, TEACCH, ESDM). Thérapeute certifiée et formatrice dans le modèle ESDM, elle est également psychologue responsable d’un Centre d’Intervention Précoce en Autisme (CIPA) au sein de la Fondation et enseigne dans le cadre du Programme de Formation Intercantonal.

 

Martina Franchini

Martina Franchini est psychologue-psychothérapeute (reconnue au niveau fédéral) formée à l'évaluation et au suivi des personnes avec des troubles neurodéveloppementaux ou d'autres troubles du développement.En 2017, elle a obtenu un Doctorat en psychologie au sein de l’Université de Genève (sous la supervision du Prof. Marie Schaer et du Prof. Edouard Gentaz), portant sur le développement de jeunes enfants avec un Trouble du Spectre de l'Autisme (TSA). Aujourd'hui, Martina est chargée de cours à l'Université de Genève et, depuis plusieurs années, formatrice dans différentes échelles d’évaluation et méthodes d’intervention auprès d’enfants avec autisme. 

 

Céline Robertson

Céline a effectué un Bachelor puis un Master en orientation clinique et développementale a l’université de Genève. Après un stage au sein d’une unité d’intervention précoce intensive elle décide de poursuivre sa carrière dans les CIPA en prenant la responsabilité d’une unité. Utilisant les principes de l’ESDM, du PESDM, du PACT, du TEACCH, du PECS et de l’ABA, Céline coordonne et enseigne dans le cadre du Progtamme de Formation Intercantonnal. En parallèle de son travaille Céline se consacre à la recherche sur les effets des thérapies précoces intensives sur le développement des enfants présentant un TSA.

Pour avoir une meilleure compréhension de l'autisme. Nous avons aussi: Autism Module